Finn Juhl (1912-1989) var gennem sin karriere med til at redefinere dansk møbeldesign, med et helt unikt formsprog, inspireret af den frie kunst. Dermed er Finn Juhl og hans møbeldesigns overgået i historien som nyskabende søjler i moderne dansk møbeldesign.
Allerede fra den tidlige begyndelse, var kunsten en stor inspiration for Finn Juhl. Oprindeligt ville han have studeret Kunsthistorie på universitetet, men dette faldt ikke i god jord hos hans far. Derfor blev han i stedet, i 1930, optaget på Kunstakademiet på Arkitektskolen. Det var netop i disse år, at modernismen gjorde sit indtog indenfor dansk arkitektur og møbeldesign.
Dog adskilte Finn Juhl sig allerede fra starten i dansk moderne møbeldesigns retlinede og kantede udtryk. Hans inspiration fra kunsten kom tydeligt til udtryk i hans designideologi, hvor det skulpturelle og de organiske former var dominerende.
I 1934, mens Finn Juhl stadig studerede, blev han ansat som arkitekt hos Vilhelm Lauritzen. Her var han blandt andet med til at arbejde på Københavns Lufthavn og det nye Radiohus. Finn Juhl blev hos Vilhelm Lauritzen i 11 år og færdiggjorde aldrig sit arkitektstudie. I 1942 blev han dog alligevel medlem af De Danske Arkitekters Sammenslutning, som en anerkendelse af hans betydning for dansk design.
Gennem 1940erne blev Finn Juhl et kendt navn indenfor dansk møbeldesign. Hans unikke udtryk, der adskilte sig fra resten af modernismen, gjorde hans design unikt og bemærkelsesværdigt. Finn Juhl arbejdede som en skulptør, når han udformede sine møbler og satte en ære i, at skabe indtrykket af at både sædet og den siddende var svævende i rummet. Det var dog ikke kun hans ikoniske designs, men også hans holdninger, der gjorde hans navn kendt. Med inspiration og afsæt i kunsten og det skulpturelle, forsøgte han gang på gang at udfordre den snævre opfattelse af funktionalismen, mens hans møbeldesign stod i kontrast til samtidens modernistiske udtryk.
Gennem 1950erne fik Finn Juhl for alvor internationalt gennembrud. Det var i dette årti, at han fik til opgave at designe interiør til Formynderskabsrådets sal til FNs hovedsæde i New York. Derudover vandt hans møbeldesign også indpas i USA, hvor hans møbler, med deres organiske udtryk, blev et symbol på den gode smag og kvalitet, i en verden med flere og flere masseproducerede designs.
Finn Juhl designede adskillige ikoniske møbler, der stadig idag står ud som designklassikere i dansk modernisme.
Blandt disse er Pelikan stolen, designet i 1940, der fik sit tilnavn fra den unikke form, der giver fornemmelsen af en pelikans vinger omkring den siddende. Herudover designede Finn Juhl i 1941 Poeten sofaen, som blev til hans stribe ‘Poeten og Lillemor’ i Politiken.
Sidenhen fulgte en stribe af klassikere, som FJ44, der fik tilnavnet ‘Knoglestolen’ og FJ45 - kaldt ‘alle stoles moder’.
Hans nok mest berømte stol og det værk, der var med til at kickstarte hans internationale succes, Høvdingestolen, blev designet i 1949. Høvdingestolen blev billedet på fornyelsen i dansk møbelhåndværk og pragtstykket indenfor 'new danish modern' bevægelsen.